xin nian kuai le!

Hej! 15 min kvar tills vi går in i oxens år! Mitt år! Idag är det Chinese new years eve! Mina tankar går tillbaka till förra året då jag för första gången firade riktigt kinesiskt nyår. Alla raketer och alla glada kineser, lukten av svavel och en Cong med torgskräck hihi! Och de underbara slembollarna, yuan xiao. Skulle köpt några slembollar från den Kina butik vi har här i stan men jag missade det i veckan! *Gråt*
 Raketer, så läskigt mycket raketer som bränns av under det kinesiska nyåret!  Bao zhu kallar dom raketerna, Bao zhu betyder explosive bamboo faktiskt, det visste ni inte! När de säger att de ska ut och smälla smällare och fyverkerier säger de att de ska ut och spränga bambu! *roligt* Beror på att man i det antika Kina, innan man hade fyverkerier, brände bambu för att skrämma bort demoner. Bambu gör mycket ljud ifrån sig när det bränns vilket man trodde kunde skrämma bort onda andar. När man sedan uppfann smällare och fyverkerier fick dom tjäna samma syfte därav liknelsen. Kul va? Kineser är allt smarta och roliga på många sätt.
Ja.. Kina. Avlägset.. Men ändå mitt, lite grann!

Xin nian kuai le!
allihop!
Especially to you honey, 新年快乐!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har just hittat hit och fastnade totalt. Oj, vad bra du skriver!! Så levande, humoristiskt, öppet... Jag känner igen mig sååå mycket i det du beskriver. Jag har aldrig känt mig hemma i Sverige och alltid längtat bort. För mig är ingenting omöjligt, för långt bort, för opraktiskt osv. Har bott i bl.a London och Frankrike, men har nu hamnat på Seychellerna - med en dansk kille! Här bor vi med vår lilla bebis på 7 månader :)



Jag ser framemot att läsa mer om dig och Cong...



Hoppas att ni får ett lyckligt nytt år!

2009-01-26 @ 06:58:37
URL: http://lisasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag har just hittat hit och fastnade totalt. Oj, vad bra du skriver!! Så levande, humoristiskt, öppet... Jag känner igen mig sååå mycket i det du beskriver. Jag har aldrig känt mig hemma i Sverige och alltid längtat bort. För mig är ingenting omöjligt, för långt bort, för opraktiskt osv. Har bott i bl.a London och Frankrike, men har nu hamnat på Seychellerna - med en dansk kille! Här bor vi med vår lilla bebis på 7 månader :)



Jag ser framemot att läsa mer om dig och Cong...



Hoppas att ni får ett lyckligt nytt år!

2009-01-26 @ 07:02:47
URL: http://lisasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Sabina Delanie

Nice blog, many hugs Delanie

2009-03-03 @ 14:18:32
URL: http://sabinadurebrandt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0