historian bakom vardagen

Oj! Nu var det ett bra tag sen jag skrev, sorry.
När man reser så här som jag gör, alltså, när man inte reser alls utan helt enkelt bara försöker skapa sig en vardag i en helt ny kultur så blir det mycket "dötid" mellan sightseeing och events. Denna resa till Kina var ju främst för att träffa min pojkvän in real life och avgöra framtiden som ju i majoritet består av vardag. Samtidigt som jag är här pluggar jag distans och förbereder en märkes release, så givetvis tar vardagen mycket tid även om den här, på andra sidan jordklotet, inte riiiiktigt är som hemma i Sverige.
   So far är inget som jag tänkt det skulle bli, bättre på många sätt, sämre på andra men en sak är säker, jag kommer bosätta mig i Kina och leva med Cong 4 ever! Denna resa ger mig smak av min nya vardag vilken jag lär mig att älska dag för dag, hur kan vardagen i Sverige någonsin tillfredställa mig efter att ha bott här?

Kinesiskastudierna har "kommit av sig", dels p g a allt det där andra man ska göra en vardag och dels p g a.. lathet *host*, en vardag hos familjen Wang är närapå identisk med dagen innan (inte mycket action) och extra kryddan var inte lätt att hålla liv i varken för mig eller mina svärföräldrar. MEN själv känner jag, äntligen, att jag inte behöver hosta fram kinesiska, att plugga språket har varit min längtan sen flera år tillbaka, väl på plats och med möjligheter att få hjälp känner jag att panikstressen gett sig -  jag har ju hela livet på mig att lära mig och kan snappa upp det när jag vill! TjihoOO! *lycklig*
Givetvis kommer jag plugga kinesiska, hårt, men det får vänta några månader, helst av allt vill jag ju plugga språket intensivt (på riktigt), på något universitet här..

De senaste veckorna har jag levt som i ett vakum, man vaggas snabbt in i en ny vardag och börjar ta saker för givet,  man glömmer gamla vanor och skapar nya. Här hos Congs föräldrar är det svårt att känna sig som nått annat än gäst och/eller t o m barn (!) trots försöket till en vettig vardag är det svårt när man inte har sitt eget. Nu saknar man livet som vuxen och självständig men det är ju så, jag lever "gratis" just nu och det är ju fantastiskt i sig även om det går mig på nerverna ibland.
   Men, slutet på denna resa börjar närma sig, i april åker jag tillbaka och som det ser ut nu kommer Cong att följa med mig och vi tillbringar sommaren i Sverige! ..Sen flyttar vi till vår egna lägenhet i Tianjin och äntligen kan vi leva som vuxna här i Kina. ..Vilken skillnad!
Oj, vad jag längtar efter vår framtida vardag.
Oj, vad stressad jag blev just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0