mes hemma, mes borta

Svensk, eller ska man säga finsk, bastukultur är äcklig!
Jag och Cong har njutit av en seglarvecka på besök hos pappa. Cong och pappa kommer bra överens och vi har haft trevligt tillsammans dessa dagar. Min käre gamle fars engelska har verkligen imponerat på mig, trodde faktiskt att hans engelska var av sämsta laget och hade förberett Cong på det värsta men farsgubben kan minsann! För mycket tv kan alltså vara bra. Tankeställare.
   Sista dagen i skärgården tillbringar vi nu på en liten klubbö ca 1 timme från Nyköping som är pappas hemstad. Broken, du ljuva hatkärlek. Eller var det kanske egentligen inget av det där med kärlek.
På Broken har dom i allafall relativt nya "natur"torrdass utan lukt (om man använder själva dasset, inte går förbi det), ett klubbhus där man säljer glass och där man kan spela pingis och en avlägset belägen saltvattensdusch + bastu.
Idag tänkte vi duscha. Vanligtvis brukar jag ta en Broken-dusch efter 21 då de flesta glinen snällt sussar i sina kojer och resten av hamngästerna sitter och super på bryggan. Idag dock tänkte vi duscha lite tidigare, men icke.

Försök nummer 1:
Vi anländer vid duschstugan, den verkar upptagen av ett äldre par. Vi väntar.
Helt plötsligt springer en parvel på 7 år ut mot badbryggan, följd av en 10 årig fjärt. De tar ett dopp och springer tillbaka. Okej, barnbarn?
Paret lämnar stugan. Ungarna är kvar.
Parvel och fjärt följt av en 12 årig lort kommer ut och springer ner mot badbryggan. Dopp och in. Jaha ja, Bastu-dopp-bastu-leken, lämpligt när det bara finns en enda dusch på hela ön och det fullt synligt är kö.
  Följande kvart bevittnar vi parveln, fjärten och lortens lilla sommarlovslek. Hur länge har dom hållt på undrar jag, det äldre paret kom, dushade och gick (uppenbarligen) och glinen fortsätter. Vi ger upp då det börjar regna, bortsett från att vi då redan har haft halv kuling i ryggen i ca 20 minuter.
Jahapp.

Fika, Uno och tv.

Försök nummer 2:
Vi anländer vid duschstugan, upptagen av en gubbe. Vi väntar.
Efter 3 min kommer ett par i 45-års åldern
- "Är den varm"? frågar mannen.
- "Ska väl du skita i, det är kö här!" hade jag lust att säga men sa fromt att "jag vet inte, vi står i kö".
Mannen går in och frågar gubben något sen går han och kvinnan ner till badbryggan.
- "He's taking off" säger Cong rätt road, jag sitter med ryggen mot. YUCK!! Nudsim när vi står här!
- "..very small pe.." fortsätter Cong ännu mer road. Jag är inte road alls, detta betyder att de kommer försöka basta på en gång..
- "She's taking off too!" Gripande kineser, spelar ingen roll vem som tar av sig, bara att någon "foreigner" nudar när andra kan se på verkar vara av fascination obeskrivlig för en kines.
- "We never see this!" förklarar han varpå jag irriterad ber "P L E A S E stop looking!". ..We never see this.. Lucky you säger jag.

- "Vi har handdukar så ni behöver inte vara blyga" hör jag mannen säga nydoppad på väg in i stugan. Yuck, bara tanken på att skymta hans lilla p ger mig kvälningar.
- " Tack, men vi vill gärna vara själva" hör jag mig själv säga smått irriterad vilket jag snabbt inser kan tolkas i alla dess former. Mannen drar på smilbanden och går med kvinnan in och bastar.
Tränga sig före, så snällt! Och moget.
Vi går.

Fy vad mesig man är! I sånna är situationer önskar man att man vore mer kines, för knappast är det svenskt att trängas så konfliktundvikande vi "vanliga" svenssons är.
I kinesiska köer kör man armbågar ut och kör packning över (!) springades. Eller tjejfulisen, "I don't see you" inslinkandes, speciellt till damtoan. Och lika mesig var jag där med bortförklaringen ekande i mitt huvud "Äh, varför ens anstränga sig, de fattar ju ändå inte vad man säger.." men vad hjälper det när man håller på att göra i byxorna? MES!

  Nä, mer kines och mindre mes blir det framöver.. Men så ska man ju vara så snäll och graciös som kinesisk kvinna.
Pyttsan, det försvann med svärmor. Hon t o m, som är nära idealet till kinesisk kvinna, har rykt ihop i kön till damtoan. Näbbar och klor ska jag ha hört.
Dags till försök nummer 3?

Kommentarer
Postat av: Maria

Å, galet! haha...man kan ju inte annat än känna igen sig. Kul att få läsa lite i bloggen igen, jag hade nästan gett upp hoppet:-)

kram

2008-07-30 @ 15:33:36
URL: http://melonsylt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0