"time to study"

Äntligen har jag börjat studera kinesiska! Vet inte hur länge jag längtat efter detta tillfälle, att få börja på riktigt.
Schemat är 1 timme per dag efter lunch, och mina lärare? Mina kinesiska "föräldrar" givetvis som inte har mycket annat för sig än hushållsarbete.. men som knappt kan engelska  - spännande!?!
   Congs pappa är pensionerad professor och har pysslat lite grann med kinesiska lärande, han kan lite engelska som tur är. Congs mamma började studera engelska inför min vistelse så det blir dubbelt lärande på studietimmarna, jag lär mig kinesiska och Hao li (Congs mamma) lär sig engelska. Cong fungerar som "backup" om det behövs översättning eller förtydligande.. Utmärkt hjälp vid läxorna också hihihi.
    Så här i början är det mjukstart med pinyin, uttal, och lättare fraser. Pinyin, för er som inte vet, är det "övergångsspråk" med västerländska bokstäver man använder för att lära sig kinesiskt uttal. Pinyin betyder ordagrant "stava ljud" men har emellertid inget med skrivandet och läsandet av tecknen att göra så man måste lära sig dom också utöver uttalet.
En hel del arbete, även för kineserna själva som kör flera år i grundskolan bara för att få in pinyin, tecknen ska vi inte tala om... Pust. MEN tack vare pinyin finns det alltså möjlighet att lära sig uttal även för västerlänningar.

I förrgår tog vi en tur till den största bokhandeln i Langfang och det inhandlades 2 böcker till mig. Pekböcker. För bäbisar. HAHAHAHA. Dom är väldigt pedagogiska med bilder, kinesiska tecken, pinyin, engelska ord, tecken uppbyggnad (ordning man skriver ett tecken i), kinesiska meningar och "teckenskrivträning". Kanonböcker faktiskt trots faktum att det är bäbisböcker jag sitter och bläddrar i som en fascinerad 2 åring varpå Cong garvar som en insane. "Baby learning words" översätter han titeln till och garvar ännu mer. Pust.
    Congs pappa har suttit och "pysslat" kort med pinyin åt mig också som jag använder dagligen, jättebra! eller "very good" som han säger när han är nöjd, allt som kan spara pengar är givetvis "very good" (greedy).
Så varje dag hör jag nu "time to study" på kinesisk brytning ifrån vardagsrummet efter lunch. Idag hade jag ingen större lust dock, är inne på zh, ch, sh, z, c, s som inte är av denna värld, med det SKA gå!!!
Jag kommer prata, läsa och skriva flytande förr eller senare, det bara är så.

Detta är verkligen för bra för att vara sant! *LYCKA*



bilder:
image10
* lao = gamling

Kommentarer
Postat av: monc

hehe.. fy vad sköna böcker.. ;P ser fram emot att höra dig snacka kinesiska sedan.. KÖR HÅRT!!!

2008-01-05 @ 10:03:25
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: Jessica

Instämer! Helt underbara böcker! Kan dock tänka mig att dom garvar när du läser Bebisböcker helt fashinerat... hihii!

Roligt att ha en lärare hemma :-D Måste få höra lite kinesiska av lill-kinesen sen då! :D

2008-01-05 @ 18:45:47
URL: http://lippas.blogg.se
Postat av: sophia

Hihihi.. ja såsmåningen så ska ni få höra.. Just nu kämpar jag med att komma ihåg alla dessa fraser man fått upprepade för sig x antal gånger. Behöver mer basic träning först.

2008-01-06 @ 05:26:53
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: elin

ljuvligt! vad bra att du kommit igång med språket.. :) helt otroligt att någon kan uttala allt det där. lycka till! du är grym :)

2008-01-07 @ 11:41:30
Postat av: noren :P

hej, scheiße vad sööta häften!! (ursäkta för tyskan...)

2008-02-01 @ 23:19:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0