ikea, ankor och maos flint

Igår tog vi en dagstur till Beijing! Målet var IKEA som ligger i centrala Beijing och vägen dit är mestadels motorväg, "riktig" sightseeing i huvudstaden var inte riktigt på shemat, men oj vad annorlunda det kändes mot vad jag föreställt mig av det jag såg längs vägarna! 100-tals av dessa 30-våningars höghus i diverse olika stilar packade om vart annat och enorma byggkranar vart än ögat når, nytt på gammalt - en stad i synlig växtvärk! .. Måste säga att det enorma intrycket fick besöket på IKEA att kännas rätt "litet", det gick inte att undvika känslan av svenskhet trots det överluftiga varuhuset.
   Men rätt kul var det att gå där i gångarna och förklara de svenska produktnamnen med svenskt uttal för Cong, tänkte att jag säkerligen är den enda personen på plats som verkligen "kan" IKEA.
Storyboard: Den enda svensken går rakryggad i gångar fulla med kineser och japaner och känner sig stolt över att vara västerlänning.
Speakervoice
: "Hm.. Sen  när  kände just denna svensken ilningar av patriotisk stolthet längs ryggraden p g a sin svenskhet? *host*"
Som tur var försvann känslan rätt fort när jag på mattavdelningen skådade ett försynt västerländskt par i 35 -årsåldern, "slår vad om att de är svenskar" tänkte jag och jojomän! Skåningar dessutom. Jag gömde mig bakom Cong och en fejkad amerikansk dialekt. Svenskar här också? Ska man aldrig få bli lämnad ifred?

   Ändå satt jag sen och smålog i baksätet med en burk lingonsylt och ett paket ballerina kex i knät  - vad hände med svensken som flydde Sverige och försökte glömma sitt ursprung?

Tanken med dagen var att vi skulle inhandla lite olika grejjer till hemmet, äta på en restaurant i närheten och sen åka hem men det var lättare sagt än gjort, efter IKEA besöket irrade vi runt i Beijings centrala vägsmet i ca 1 timme i letandet efter denna stackars restaurang. Men det var verkligen.. mäktigt.
   500.000 miljoner fototillfällen flashade framför mina ögon och jag ville bara ut och fota, FOTA, F O T A! Ju mer jag såg av staden, folket, rörelsen och känslan desto mer handlingsförlamad blev jag och desto mer ångest fick jag över okapaciteten att kunna ta till mig all information.
Långt efter att vi var framme vid vår destination kände jag mig helt snurrig p g a allt jag sett, det kändes som om jag försökt hänga med i 100 filmer samtidigt vilket givetvis är en omöjlighet utan besvikelse och mentalt illamående. Men, Maos flint (sedd genom ett begränsat synfält p g a trafiken) gav en trevlig beständig minnesbild!
- Påväg till det nya valet av restaurang (den första var omöjlig att hitta) åkte vi förbi Forbidden City och Tianan Min men hade inte tid att stanna, sigthseeing blir det i februari.

Familjen tog mig till ökända "Beijing Quanjude Heping Roast Duck Restaurant", den mest prisade och prestigefyllda restaurang i Kina som serverar Beijing roasted duck (Peking anka)! Quanjude har funnits sedan 1864 och diverse kändisar har blivit serverade genom åren, b l a the Mao himself. En överraskning indeed att dom tog mig dit, en mycket god sådan!
  Ankorna rostas i stenugn över öppen eld och skärs upp framför ögonen vid matbordet, en kock ska skära ankan i 108 bitar om han ska kunnas kallas "äkta",riktig, professionell. Vart lite sugen på att räkna våra bitar men det fanns inte riktigt tillfälle.. Roasted Beijing duck äts med chu bing (små tortilla-liknade tunna bröd), lökstavar och en slags sås som man wrappar ihop, till det dricks vanligtvis te (som till de flesta kinesiska måltider). Till måltiden beställdes givetvis lite "smågrejjer" också som ankformade kakor vilket gjorde det hela ännu mer njutningsbart, själva serverningssalen och servicen var ju trevlig också.
   Även om Quanjudes ankor dryper av fett och hela familjen väl hemma fick ont i magen vid 22-tiden så var det  en väldigt god måltid, men givetvis inget man äter för ofta. Men ska du äta riktig Bejing duck så ät den på Quanjude!

Vilken otroligt intensiv men mysig dag!



bilder:
image19
image20

Kommentarer
Postat av: monc

ojojoj.. det kom alltså fram en viss stolthet fram där på IKEA.. ;) hehe... med det måste va en märklig känsla att bara knata runt där på IKEA som ändå på minner så mycket om sverige men det är bara en massa kineser överalt. Ja, du.. jag har en känsla att jag kommer gå vilse där i Beijing när jag far dit.. :S skaffa, karta,kompas och GPS.. ;) hmm..
Pst.. du, du e så grym på att skriva... ;)

2008-01-19 @ 19:13:16
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: sophia

Till monc:
hehehee ja kära nån, men min sanna karaktär kom fram där på mattavdelningen ;) ..Ja du, Beijing är en myrstack, ska bli kul att gå på sightseeing senare, Forbidden City blir i mars har dom sagt, det är för kallt nu.. Å så finns en superkänd shoppinggata som vi ska kolla in *klappar händerna".. Jag hinner i allafall lära mig lite innan du kommer så jag kan toura dig. :P

2008-01-20 @ 05:47:56
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: monc

hehehe.. jo, du får ta å kolla in vilka shopping gator som är bäst tills jag kommer. För jag kommer komma med en ryggsäck och åka med en resväska.. ;)

2008-01-21 @ 13:55:47
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: Paula

ikea i beijíng... så exotiskt men ändå inte :oD

2008-01-21 @ 19:01:34
Postat av: rickard

Bra att Ikea finns i Kina också. Ikea är bra om man vill handla lite svensk mat.

2008-01-25 @ 17:59:17
URL: http://www.kinas.se
Postat av: momo

Ha, ha, lingonsylt o kakor....hihi alltid nåt. VA´ jag hade rusat fram o skakat hand med skåningarna...
De hade kanske nåt att berätta?
Måste ha känts underligt... som i Newcastle på min jecca-resa... det kändes underligt... DU, hittade du någon FYND-hörna då? den är ju klassisk...ha ha
Va tyckte Congs föräldrar då?

2008-01-27 @ 01:34:09
URL: http://emiwas.blogspot.com/
Postat av: Anonym

IKEA ÄR EN LIFESAVER!!!! HEJA IKEA,, GO GO GO! *i love you* Jag känner mig som en stolt tupp varje gång jag går in på ett utländskt IKEA! En lIten del av Sverige när man är borta länge hemmfrån... För när man väl BOR i ett annat land (och inte bara reser och ska tillbaka snart) så uppkattar man Sverige så OTROLIGT mycket mer än man någonsin gjort förut. Å visst kan man vara storsint nog att låta andra svenskar som man möter, få känna samma sak! :-)

Att vara Svenska är något att vara stolt över. Låt aldrig någon annan tro nått annat!!!!! VAR STOLT ÖVER ATT VARA SVENSK!

"Om du föraktar din svenskhet kommer andra att förakta dig - var stolt över att vara svensk så kommer andra se upp till dig"
Dagens Jecca-ordspråk (weep and cry)

MONK! Vad roligt att du ska åka diiit!!! :-D

2008-01-28 @ 10:14:56
Postat av: Karin G

Kommer jag till Peking någon mer gång skall jag prova Pekinganka på samma ställe som du åt den. Där jag blev serverad ankan var den inte någon höjdare bara fet. Kul att du fick lite sverigekänsla i Peking. Monc låna mormors kompass hon fick ju en av mig i julklapp och skriv ut en dagsaktuell Pekingkara från nätet samma dag som du åker, men risken är ändå stor att den är inaktuell när du kommer fram. :D

2008-02-01 @ 00:32:15
Postat av: noren

DU=KÖPA KÖPA stuff åt MIIIG (som jag sen betalar)
=DD

2008-02-01 @ 23:14:04
Postat av: noren :P

ducks ROULS!!!!
/)/)
(^_^)
(')(')
(det va en kanin :PP

2008-02-01 @ 23:30:24
Postat av: monc

nä, mor (Karin G).. jag vill inte springa runt med en kompas.. det är lite väl turistnördigt..

2008-02-02 @ 14:09:54
URL: http://monc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0