hur snusk blir en vana

Jag blev rätt förvånad efter att ha landat på Beijings flygplats, orienterade mig till damernas och fick se stå-toaletter! Inte för att det var första gången jag stött på dessa, i sydostasien fanns dom ju också där jag backpackat innan, och att de finns spritt i Kina visste jag redan men man tycker ju att på huvudstadens flygplats borde det vara högre standard för inkommande gäster! Flygplatsen är det första intryck man som utlänning får av landet vars "upptäckter" garanterat brer på en redan ranglig grund med fördomar "jasså, det är sånt här som väntar mig hela semestern". Onödiga fördomar skaffas långt innan man ens sett en bråkdel av landet. Undrar om dom tänkt på det i Beijing 2008 hysterin? Eller är det jag som är fel? De senaste är nog mest troligt.
   Jag är egentligen inte en av dom som rycker på näsan och vägrar "nedlåta" mig s k snusk, svensken är förstörd enligt min mening, skulle faktiskt säga att jag avundas en del snusk. Inte det att jag är snuskig utan att det skulle vara skönt med en "simplare" mentalitet än den svenska. En mentalitet som inte skriker "Å GUUUUUD VAD ÄCKLIGT" när något less than "normal" standard skådas, utan istället en mentalitet som inte ens reagerar.
Snusk-acceptans behövs i Kina, även om jag alltid kommer ge intrycket av foreginer vid första anblick vill jag inte ha en foreginer mentalitet.


Här hemma i familjens lägenhet har vi en sittt-toalett (praise God) men inte är den heller av "normal" standard med sin halvtärda frigolitsits, ett flärpande lock och en möglig brutal silikonkant i skarven mot golvet. Dessutom är den lös, lutar man för mycket åt höger är jag 100% säker på att den välter.
   Jag gillar utmaningar men ibland blir det för mycket. Även i de fräschaste kinesiska malls kan man hitta stå-toaletter, men till skillnad från Beijings flygplats så ska man inte räkna med att det alltid finns papper. Inte p g a att pappret har tagit slut utan att det faktiskt aldrig finns papper tillgängligt. Härom veckan på ett mall tänkte jag gå på toa men helt plötsligt var jag inte nödig längre. Visst, jag kan kissa stående på huk men att utesluta torkandet utöver kisspositionen, lukten och de "leftovers" som fanns på golv, vägg och  i toa - där gick gränsen!
Behöver vänja mig lite mer vid snusk.




bild:
image15

Kommentarer
Postat av: monc

mmm.. fin fint... ;) Gissa om du kommer längta efter en Gustavbergs toalett sedan.. HAHA

2008-01-11 @ 15:10:37
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: Pandyy

Oj! Man är nog alldeles för bortskämd med alla bekvämligheter här hemma som man aldrig ens reflekterat över.. Herregud, man borde åka bort ibland så man uppskattar sin vardag bättre...

2008-01-12 @ 14:42:52
URL: http://pandyy.blogg.se
Postat av: Jessica

HAHA, PRECIIIIS likadan toalett som på Delhis flygplats i Indien!!!! Hihi, exakt samma - å inget papper så klart!
Fast de flesta var överfulla med XXX i så man inte kunde stå över ens. Uääk! Lite snusk kanske e bra, men inte föööör mycket. Nånstans går ju gränsen lixom ;-)

2008-01-14 @ 12:36:54
URL: http://lippas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0