2008 - ett helt nytt liv

Att börja det nya året i Kina kändes konstigt, samtidigt rätt så naturligt. Jag har varit i Langfang i 2 veckor men det känns redan som en evighet. Dagarna bara flyter förbi, veckor, snart månader sen år.. Tiden går för fort ändå så känns det rätt segt, även här! Jag har ännu inte hittat min plats eller en "normal" dagsrytm, ett vettigt dagsschema , och börjar känna mig lite rastlös.
   Dagarna tillbringas mest i lägenheten med en studerande uttråkad pojkvän med skrikande behov av ömhet och 2 pensionerade kineser för vilka livet består av matlagning och smågräl. Själv sitter jag mitt i kläm i en kulturkrock och en känsla av otillfredställelse, jag vill UT! Ut på stan, ut från "säkerheten", gå i smågränder, se affärer, kineser, skyltar, cyklar, bilar, smuts (!).. Ut med kameran. NU!

   Jag är en av de få i min ålder som aldrig haft en partner eller ens en pojkvän tidigare, jag har nu hoppat in i ett liv där man längre inte enbart kan tänka på sig själv, ens egna behov och önskingar och detta är givetvis enormt utmanande bortsett från det faktum att jag nu också befinner mig i en helt annan kultur.
   Jag är också en av de som helst flyr när det blir för tungt, flyr undan för att tänka, grubbla, gråta.. be, FOTA. För att bearbeta. Jag är en väldigt känslomässig och sentimental person men jag kan inte längre vara som jag brukar och jag måste ändra på mig, inte bara mina individorienterade vanor utan även mitt sätt att prioritera. Det finns egentligen ingen plats för mina känslor längre som annars brukar ta all plats. ..Detta är verkligen svårare än jag någonsin anat att det skulle bli men jag vill ändras.
Jag vill växa upp.
Jag vill bli kines!
2008 är verkligen ett helt nytt liv.

På nyårsafton tog familjen mig till en mysig kinesisk restaurang som ligger i centrala Langfang. Dom beställde en lättare måltid med "cakes" (som Cong översätter de till, cakes verkar vara ett samlingsnamn för alla små mat- och bakelse bitar med innehåll för honom), dessa cakes är som sushibitar till storleken men varma och med allt från kött och grönsaker i till t ex lätt friterade och fluffiga "green tea balls" med någon slags söt creme i (mums!). 7 st av dessa och jag blev proppmätt haha, kineser räknar detta som en lättare måltid!
    Till cakes:en serverades "golden silver flower tea" och jag fick förlarat för mig att i Canton (södra Kina) så äter man massa sådana här små cakes till frukost, dom är oljiga och för att "neutralisera" fettet och magen dricker man te till - så att man kan äta fler! Kinesisk kultur är så.. behaglig på något sätt, visdomsord finns att hämta ifrån nästan allt, givetvis också från matkulturen.
Här följer lite blider, inte många men jag hade inte riktigt någon fotolust den dagen..
.. Men gott fortsatt nytt år till er alla där på andra sidan jordklotet!



bilder:
image5

Kommentarer
Postat av: Jessica

Åhhh, va gott! jag vill oxå smaaaaka.....

2008-01-05 @ 18:47:16
URL: http://lippas.blogg.se
Postat av: sophia

tihi! Ja du skulle gilla dessa yst! ..Ska ta dig till en sån restaurang när ni kommer hit!
Kram!

2008-01-06 @ 05:31:10
URL: http://dagbokkina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0