time to stop eating

Gissa om folk kan bli botade från sina "ätstörningar" i Kina! Eller få nya. Inte för att jag har haft seriösa problem med mat men de senaste 2 åren har jag inte haft större matlust hemma i Svedala och mått illa efter 60% av alla måltider - räddaren: Rennie eller mindre/färre måltider. Tyvärr eller lyckligtvis har jag fått svärföräldrar som lagar restaurangmat i stort sett varje dag, visserligen mådde jag illa 2 veckor in på min vistelse här men efter lite kinesisk medicin så fick jag aptiten tillbaka, big time, gripande häxkonster! Ska aldrig ta de där grejjerna igen, gripande för mycket god mat i Kina, och det börjar märkas!
   Till min tröst börjar en bekant illamåendekänsla efter för mycket mat så smått komma tillbaka (amen). Det är farligt det här med mat, men det hjälper inte alla gånger som förra veckan när det bjöds på Huo Jyo (ett sätt att laga snabbmat på som mongolerna uppfann när dom låg i stridsfält för 100-tals år sedan), man skär kött och annat i mindre bitar och kokar "live" på matbordet i en stor kastrull, ungefär som fondue men så mycket roligare och godare!
I vår Huo Jyo slängdes det ner (förutom smakessansen med diverse mumsiga kryddor och nyttigheter) allt från svamp och nudlar till tofu, fiskbullar, biffkött och någon slags blodpudding som smakade.. blod. Åt gjorde jag (förutom blodpuddingen) samtidigt som jag svettades som en gnu, vanligtvis äts Huo Jyo endast på vintern då måltiden håller än varm och go i kylan, men inne har vi det verkligen inte för kallt! Gripande fel på golvvärmen när man får brännskador om man går barfota huh? ..Trots att jag var mätt så satt jag där svettig och fiskade i all oändlighet och kände mig konverterad. "Är jag kines nu?" tänkte jag. I allafall min aptit..

Min stora passion hittills (i kombination med för god mat och för lite motion) är farlig: cakes. I alla dess former, innehåll och smaker kommer dom och överallt, cakes. Billigt som Jenka är det också, i allafall på den ljuva tiden när dom kostade 50 öre/st. Grr.. Gripande nation med så gripande goda grejjer, hur ska detta sluta?
"Here doggie, doggie..wanna take some walks?" Syftar på den understimulerade (!) hanhund som springer lös dagarna i ända här på gården och raggar, gosh vad jag saknar min vovve och dessa hälsosamma upp-och-ner-för-4-våningar-5grr-per-dag-prommisarna. Time to stop eating tror jag.



bild:
image22

Kommentarer
Postat av: monc

mmm.. ser grymt gott ut.. :P

2008-02-02 @ 16:33:54
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: noren

NAAAMMIII MUUUUUUMS ser skit GOOD UT

2008-02-02 @ 19:22:09
Postat av: sophia

mmm. farligt AB!

2008-02-03 @ 04:43:15
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: Maria

laktosintolerant kanske?

2008-02-03 @ 18:28:35
URL: http://melonsylt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0