nyår, beijing och släktingar

Nyårsafton är imorgon och vi kom precis hem från Wal-Mart, vi skulle köpa nyårslantärnor men kom hem med en massa annat som vanligt, fynda ett linne för 19.90 yuan och snyggt var det också!
   Fyverkerier och smällare har ekat mellan husen till och från i ca 2 veckor nu, dessa smällare skrämmer livet ur mig ibland! Imorrn dock blir det rena rama hysterin och då snackar vi inte om feta arangerade fyverkeriet för stadens invånare att ordnat skåda från en plats utan halva Kina går ut för att spränga och skjuta! Resten av Kina stannar inne för att slippa få uppleva sin sista nyårsafton i kaoset. Seriöst, jag är rätt nervös hemma i Sverige då ungar springer omkring med smällare och fyverkeripjäser i närheten där jag står, men här verkar det inte finnas några limits på vad folk gör: skjuter från balkongen, kastar ut genom fönstret och sprider vilt på de smala gatorna mellan husen så att minst 2 bilalarm går igång per kaboom. En sak är säker, denna familjen Wang stannar inne på nyårsafton!

Det kinesiska nyårfirandet är stort och familj och släkt är i fokus, man räknar med att minst 300 miljoner (!) kineser reser med tåg, buss och bil för att hälsa på sina släktingar i andra städer under nyårsdagarna. Varje år är det trafikkaos och tågen klarar inte av alla passagerare som vill åka med vilket konstant hörs och ses i media dessa dagar. Tåg- och bussplatserna räcker inte till och köandet, väntandet och desperationen dödar folk varje år, hörde här om dagen om en flicka som p g a kaoset blev knuffad ner på spåret och krossad under tåget, hemskt!
   Igår var vi och hälsade på Congs moster och småkusiner som bor i centrala Beijing. Kusinerna var hur söta som helst, tvillingflickor på 9 år. De gamla kvarteren i Beijing är.. av en standard så långt från den lägsta i Sverige att de som inte sett något liknade förr inte kan tro det. Jag blev chockad när vi kom in i lägenheten som förutom familjen bestånde av mamma, pappa och flickorna också beboddes av någon annan familj i ett av betongrummen. Ingen värme. De 30 åriga lägenhetskvarteren ser p g a ålder, klimat, vägdamm, smuts, snusk och diverse in- och utflyttningar ut som något taget ur ett krigsland.. Ihop-patchat för att fortfarande kunna användas.. Smuts som inte går att tvätta bort för att ingen någonsin ens försökt, har du sett någt sådant innan?
Betong, smuts och.. Jag var rätt tagen men det var inte tillfälle att fota, "västerländsk bortskämd flicka fotar fattig släktings hem", inte det sätt man visar respekt på precis. Ändå är detta inte den lägsta av standarder, Congs moster är inte klassad som fattig, hon har det bara lite taskigt ställt, flickorna var hur friska och pigga som helst, så goa! Majoriteten av kineser bor så här.
Jag var både matt, rörd och gråtfärdig i bilen påväg hem. Toan var inte av denna värld säger jag bara.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag vet vad du pratar om. Det är tragiskt att folk ska behöva bo under sådana förhållanden:-(

2008-02-05 @ 13:36:14
URL: http://melonsylt.blogspot.com
Postat av: mamsen

Åh va´intressant *avundsjuk* skulle vilja ha varit med. Tror inte kineser har samma gripande måsten som vi svenskar. F ö är det naturligt vis jättetråkigt när folk inte har det som behövs!
Ang Beijing har jag hört att folk inte gillar staden - och det förvånade mig inte att höra att du upplevt något liknande då...
Det är svårt att sätta sig in i din nuvarande situation - den är så fantastisk! Helt underbart att få kolla din blog...
kram fr mamma

2008-02-05 @ 22:27:09
URL: http://emiwa.blogspot.se
Postat av: mamsen

Skrev fel namn på min blog hihi... står
inte så mycket än...men i alla fall....

2008-02-05 @ 22:37:58
URL: http://emiwas.blogspot.com
Postat av: monc

Gott nytt år får man säga nu rå.. ;)

2008-02-07 @ 10:48:08
URL: http://monc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0