födelsedag och nyårsslut

Idag är det nyårsslut, sista dagen av det kinesiska nyårsfirandet som resulterar i ett färgsprakande och brakande (!) folkmyller i "the festival of lanterns". Denna dag drar man ut på stan för att ha kul, skjuta slut på fyverkerierna man köpt och för att se lantärnor och festivalpynt, tillskillnad från nyårsafton då man stannar hemma.
   Nyårsafton var för 16 dagar sedan, idag är det den 15:e januari enligt den kinesiska kalendern som i år införträffade exakt på min födelsedag! Tajming eller vad? Raketer och smällare har hörts sen mörkret föll in och jag känner mig riktigt kungligt firad, "Åh, till mig.. I love you China! *drottning Silvia vinkning till höger och till vänster.*"

Dagen började vid 10-tiden då jag vaknade smått illamående men efter att jag fått present av Cong mådde jag genast bättre (relateras hur?). Han är så go, kinesiskt tradition ang. födelsedagspresenter är vanligtvis att man ger pengar men då jag stampat in i hans liv med vårt västerländksa koncept med paket så hade han till min födelsedag riktigt hysch pyschat ihop den finaste av presenter, en alldelses egen Yin! Yin är en personlig eller specifik stämpel (i majoritet gjord av jade) som man använde i antika Kina för att signera dokument, brev osv. Användandet av en Yin visade att man hade auktoritet och makt, även vid statliga och officiella dokument var rätt Yin lika kratfull som kejsarens egen och borgmästare gavs stadens Yin för att kunna signera viktiga dokument. Senare började även konstnärer signera sina verk med en personlig Yin, du känner säkert igen de röda stämpelmonogramen som du sett i något hörn av en kinesisk målning - Yin!
    Min Yin är speciell, I början av vårt förhållande gav Cong mig ett Hao, Hao är ett smeknamn som kineserna vanligtvis hittar på åt sig själva, kan vara nästan vad som helst som berätter om personen ifråga t ex "Mannen med de 5 träden", "Den vackra blomman" o s v. Mitt Hao är klockrent, väldigt personligt för mig och Cong men också roligt då det är lite av en riddle, inte många kineser vet vad det är frågan om, så på min Yin är mitt Hao på antik kinesiska som bildar ett monogram, antik kinesiska är det ännu färre kineser som kan så stämpeln är mer som ett cool bild.
Så varför var denna present så bra? Det är ju uppenbart perfekt, romantiskt och .. nu kan jag signera min design ch mina konstverk med en helt egen stämpel alá chinese!!! *happy* *ska scanna in i datorn och fixa som eps*

Vid lunch bjöds det på nudlar, svamp-kött-och-räkgryta (!) och grönsaker som man blandar ihop. Nudlar är traditionell kinesisk födelsedagsmat då nudlar är långa vilket givetvis = lång levnad (finurligt huh?). Efter lite dötimmar framför datorn åt vi Yuan Xiao, söta, mjuka slembollar med fyllning gjorda av en speciell risdeg som man vanligtvis äter på denna dag, The festival of lanterns.. Slembollar i vatten men så goda! Var rätt nöjd efter måltiden men 10 minuter senare överraskades jag med tårta och fick blåsa ut 23 ljus med en urful partyhatt på huvudet medans svärmor fotade, pust. Det ska väl tilläggas att familjen annars inte brukar fira födelsdagar värst mycket (typ minimum), guu så gulliga dom är i sitt överansträngande till att få mig att känna mig som hemma.
   Efter tårtan åkte vi ner genom fyverkerimyller till stadens största park där man satt upp 1000-tals lantärnor, ljus och stora blinkande jippo-grejjer, OJ vad mycket kineser det var! Väl nere i parken fotandes (halvt förgäves i mörkret) märkte jag hur Cong skruvade på sig och stressade på, senare insåg jag att min blivande man har något av torgskräck! Hur kan det vara möjligt, han är kines! I kina är det fullproppat!  Men med magont, toakris och en mobil som närapå sumpade bilen hem gjorde det hela värre för honom *förhoppningsvis var det orsaken*. Själv gick jag superglad i myllret av kineser och lantärnor med hundratals fyverkerier bullrandes, är vi så olika alltså?
Lyckligtvis fick vi tag på Congs föräldrar tillslut och kunde åka hem till lugnet igen, vilken roligt udda födelsedag!
.. Som vanligt alltså *megasmajl*



bilder:
image35
.image36



Kommentarer
Postat av: Jessica

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN, MIN LILLA KINA-SYSTER! Verkar ha varit som en rolig och speciell födelsedag!!!!

Många grattiskramar från oss!
*puss, puss*

2008-02-21 @ 17:09:09
URL: http://lippas.blogg.se
Postat av: noren :P

GRATTISGRATTISGRATTIS
älsk till er :P

2008-02-21 @ 18:04:10
Postat av: noren :P

mamma hälsa grattis oxå (glömde)

2008-02-21 @ 21:55:30
Postat av: noren :P

Hej min kinadotter GRATTIS på födelsedagen...
Har jobbat o kunde inte koppla upp på skype inom rimlig tid...när det var dag för dig!
Sätter in en liten slant på ditt konto i morgon... måste hitta ditt konto nummer bara ;-).
GRATTIS igen o DUBBEL KRAM
mamma

2008-02-21 @ 22:34:21
Postat av: monc

grattis igen vännen! ;) lät som att du fick en rätt bra födelsedag. Riktigt skyst födelsedagspresent du fick av Cong. Kul med något annorlunda och personligt. nu e det bara ett litet firande kvar som väntar har i sverige när du kommer... Vi hörs! Kram

2008-02-21 @ 23:24:53
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: sophia

Till alla:

Tack hörrni, *sötha*! Ska fixa bilderna idag :P..

2008-02-22 @ 06:05:25
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: noren

MEN HERREGUD VAD FIIIIIN
hmm... undrar om du ser det här?

2008-02-22 @ 12:20:45
Postat av: Karin G

Happy, Happy birthday So Fei :)
Nytt år och nya möjligheter och nya roliga äventyr. Må gott och sköt om dig.

2008-02-22 @ 22:16:12
Postat av: noren

dom torterar sina kycklingar på kentucky fried chicken!
hah en vit!

2008-02-28 @ 15:13:09
Postat av: sophia

Till noren:

MOHAHA the djuraktivist-syster! ..hm, hade ingen aning om det dock, tur att jag inte käkar där *blink*

2008-03-05 @ 08:41:30
URL: http://dagbokkina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0