700 små rätter och en massa kinesisk kultur

Igår var vi och hälsade på ytterligare en släkting, Cong's mammas morfars brors son (!) alias "The fart guy" (!!). Kineserna är noga med titlarna men ibland har dom svårt att sätta rätt titel på rätt person och givetvis att sen också komma ihåg rätt titel, Cong har föga koll på titlarna och får fråga sina föräldrar ibland vad han ska kalla släktingarna. Krångligt värre för en annan som försöker konvertera till kines, att få titlarna översatta till engelska blir ju inte helt korrekt heller då uppgiften är närapå omöjlig..
   The fart guy är 50+, frånskilld och bor här i Langfang, röker som en besatt gör han med askkoppar placerade i varje vrå i lägenheten - men då majoriten av kinesiska män i åldern 40-60 röker och med priser som 2 yuan/paket cigaretter, vem är förvånad? Rätt mysig lägenhet hade han dock, belägen i ett typiskt kinesiskt, "mellanklass", bostadskvarter. Husen, trappuppgångarna och innegårdarna var verkligen..slitna, 20-30 års slitage i Kina kan inte liknas med ens dubbelt så många år i Sverige när det gäller byggnader, man har en helt annan standard och ett helt annat sätt att sköta om fastigheterna. Klimatväxlingarna och vägdammet gör det hela väldigt komplicerat, ändå bor där kineser som jagar smuts som om det vore dödliga virus, "dirt" är det värsta man vet. De slutar aldrig att fascinera mig hur mycket jag än ser dessa byggnader..

Hemma hos The fart guy bjöds det på så många rätter att jag blev chockad, allt från grislår, fisk och grönsaker till fyllda krabbor, värsta restaurangen! Kanske ska fastslå denna blogg som en matblogg härefter? De kinesiska köket slutar aldrig att överraska mig med nyheter närapå varenda dag.
   Männen dricker vanligtvis alltid någon slags alkohol till maten men nykterist som man är så är jag alltid lite skeptiskt när alkohol är med i bilden med tanke på hur vi svenskar "hanterar" fenomenet, men kineserna har en helt annan bild av alkohol och en helt annan dryckeskultur vilket jag uppskattar. För det första så dricker inte kvinnor (vanligtvis) och för det andra så dricker man sig aldrig berusad, stämmningen var trevlig och gubbarna rökte inte i rummet med tanke på mig vilket var en otrolig fin gest.

The fart guy's syster och hennes man var där också, vilka vi än besöker så är jag the topic som alla pratar om, börjar nästan bli döv för alla lovprisningar jag får, "beautiful, beautiful" översätter Hao Li när kvinnorna synar mig från topp till tå så att jag nästan rodnar.
   Kineser är oftast väldigt raka, alla undrar hur vi träffades och hur Cong (som i många släktingars ögon är en loser p g a att han inte studerat tillräckligt hårt) kunnat få tag på mig, att få in en västerlänning i släkten är drömmen.
Igår fick jag höra en ny kommentar, inte alls ont menat bara helt kinesiskt ärlig enligt kinesiskt tänkande, det var The fart guy's syster som sa till Cong "nu får du ta och lära dig laga mat och göra hushållssysslor" menat: "eftersom du är en loser och du hittat en sådan fin västerländsk tjej så får du se till att smöra gärnet så att hon är nöjd trots dina enorma brister". Gripande..
Väl hemma när jag funderade över det blev jag lite arg, va 17, precis som om jag behöver bli mutad till att gifta mig?
Visst uppskattar jag hjälp i hushållssysslor även om jag är av den traditionella sorten men det är redan givet att vi kör teamwork, ibland är dom verkligen för kalla mot varann kineserna. Tyvärr måste jag ju säga att många, många kinesiska äktenskap verkligen är lika kyliga som det låter, i majoritet gifter man sig inte p g a kärlek utan p g a säkerhet, status och pengar - vad kan man förvänta sig?
Jag befinner mig i en helt annan värld.



bilder:
image29
image31

Kommentarer
Postat av: joel

fan va kul det låter, är du ute och reser själv?

2008-02-17 @ 05:57:49
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Hanna

Hej! Vad kul att jag kunde få dig att skratta :)

har läst din blogg lite nu och är väldigt facinerad. Tuff resa. Var någonstans i Kina befinner du dig?

2008-02-17 @ 12:00:35
URL: http://njorun.blogg.se
Postat av: monc

aa.. en helt annan värld kan man verkligen säga.. :P
Lite annorlunda jämfört me Sverige.. ;)

2008-02-17 @ 12:13:19
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: sophia

Till joel:

Hm, är och hälsar på min pojkvän, numera fästman, och hans föräldrar. Det blir Kinaflytt senare i år!

2008-02-20 @ 09:44:00
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: sophia

Till Hanna:

Hehe, ja det va kul! Man är verkligen långt från Sverige men det är svårt att fatta.
Jag befinner mig i Langfang, en stad ca 1h med bil från Beijing (sydlig riktning). ;)

2008-02-20 @ 09:48:22
URL: http://dagbokkina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0