världens bästa te

Att världens bästa teer kommer från Kina måste väl alla teexperter hålla med om? Jag sitter och smuttar på en kopp "Dragon balls"te från Tianjin, en present jag köpte med hem till mamma. Mamma är galen i teer och samlar, speciellt gröna teer och jag håller med henne det är bara grönt te som kan lämna den där behagliga känslan efteråt. I Kina finns det lika mycket olika sorters gröna teer som vi har olika sorters.. sill?.. nubbe?.. pannkaksrecept? Tekulturen i Kina är som vinkulturen i Europa fast med bättre resultat ;).
  Jag har prövat många olika teer i mina dar, kaffemotståndare som jag är, men inget slår dessa Dragon balls. Drakbollarna är gjorda av ihoprullade gröna teblad som har fått legat tillsammans med jasmin blommor och därmed fått en underbart lagom smak av grönt te och jasmin. Det räcker med 5-6 st bollar i en normalstor kopp och du t o m kan fylla på en andra omgång med vatten med mumsigt resultat. 
  Mammas Dragon balls är köpta från den äldsta och givetvis mest kända tebutiken i Tianjin, Zheng Xing De, och jag köpte även till en fin burk i robust guldpapp med butikens logga som teet lades i och den är både snygg och funktionell. Dessutom var teet inte alls så dyrt som man kan tro - wounderful! Har bett Cong köpa på sig ett lager till oss innan han kommer hem igen, me love Dragon balls! De är ju så söta dessutom när de vecklas ut där i glaset och simmar omkring som små drakbebisar!

För dig som inte kan shoppa teer på plats i Kina så shoppa från Kina genom Gröna Teimporten som är en svensk webshop. De har massor med teer som alla är från Kina och som de själva säger: "..de kinesiska teerna är bäst, så är det!" Mycket info har de också. För er med större te- och Kina intresse finns amerikanska Teaspring med massor av tesorter och även ljudfiler med de kinesiska uttalen av namnen. Vidare Chinese Tea som har både intressant historia om teets ursprung och bra info om olika sorter.

Psst.. Dragon balls kallas även Jasmine pearls, Dragon Pearl och Mo Li Long Zhu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0