hur man fortsätter att andas

En sak som tog hårt på mig när jag kom till Kina var den otroligt torra luften. Här uppe i norr är vinterluften extremt torr och de första dagarna hade jag svårt att andas, det kändes som om man inte fick in någon luft alls när man tog andetag vilket också gjorde mig otroligt trött och jag sov mycket. Cong berättade att han efter att ha bott nere i söder ett tag fick det svårt med luften själv när han kom tillbaka upp till Beijing, många kineser har svårt för vinterluften även om dom bor här uppe konstant.
   Kina är också väldigt förorenat vilket givetvis påverar luften, det märks på smogen som vissa dagar är så tät att folk vägrar köra bil. Congs pappa berättade att I Beijing betalar regeringen t o m skadestånd till personer som blivit allvarligt sjuka p g a den dåliga luften, hmm.. Svart snor är inget ovanligt efter en dag i Beijing.
Men det finns lättare lösningar bl a munkavle (som man ser lite överallt i asien) och luftfuktare (sånna man kan se i taket på frukt & grönt avdelningar i Sverige).
   Luftfuktarna är riktigt roliga, man fyller dom med vatten och dom fuktar luften med ånga, finns oftast flera olika modeller i hushålls/teknik affärer, allt från stilrena i clean metallic design till Nalle Puh och Hello Kitty ansikten.
På julafton tog familjen mig till ett närliggande mall och jag fick välja min egna luftfuktare som present från Congs föräldrar! Det blev ett grönt äpple från Midea där ångan puffar ut från kvisten, så underbart go att se på! Och den funkar faktiskt! ..Eller är det jag som sakta men säkert vänjer mig vid kinaluften? I allafall är det lättare att andas i sovrummet nu än i början.
    Kineser är verkligen goa människor under den där behärskade ytan som gör att man ibland uppfattar dom som opersonliga, ointresserade eller rent av kyliga. Det är en utmaning detta jag hamnat i, men verkligen.. det är värt det.
Mitt äpple puffar vattenånga så fint hela dagarna i allafall!



bild:
image3

Kommentarer
Postat av: monc

hehe.. fy va gosig...

2007-12-30 @ 12:20:15
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: Maria

Men kära nån, här händer det saker när man är borta!
Kina minsann! Hur länge ska du vara där och vart har du gjort av Selma? kram

2007-12-30 @ 17:41:43
URL: http://melonsylt.blogspot.com
Postat av: monc

var lite knas med bannern. måste kolla närmare på det. håller på med det nu. helt dött på jobbet just nu iallfall.. ;) Så nu vet du varför inte en banner är uppe här än..
kram

2007-12-31 @ 12:19:52
URL: http://monc.blogg.se
Postat av: elin

hej kära!
grymt att höra från dej! god jul o gott nytt år! du verkar ha det bra! är det som du tänkt? ta hand om dej min vän!

2008-01-01 @ 21:38:15
Postat av: Paula

Hej Sofia!
Va kul att du är i kina! jag e riktigt sotis :o) hoppas du får en fantastiskt spännande vistelse där!

2008-01-03 @ 12:33:02
Postat av: sophia

Till Maria:
Hehe, kommer vara borta till April denna gång är det tänkt. Selma har "flyttat" till Mamma, det känns bra, Selma älskar mamma, mamma älskar Selma. Hur är det med dig och Desmond?

2008-01-06 @ 05:15:58
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: sophia

Till monc:
Tack vännen! Så länge den är centrerad över texten funkar det kanon. TACK!

2008-01-06 @ 05:17:05
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: sophia

Till Elin:
HEJ!!! Desamma (gott nytt år kan man väl säga än i allafall?).. Inget är som jag tänkt men det är verkligen speciellt.. Mycket känslor och tankar som är svåra att förklara med ord.. Men kram på dig och bless!

2008-01-06 @ 05:19:25
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: sophia

Till Paula:
Tjoho! ..Ja jag har hört av monc att du gillade Kina. Jag börjar bli rätt greedy nu också, snart bråkar man om 1 yuan HAHA! Pojkvännen är rätt sparsam av sig så det smittar av sig (=kanon för slösa-sophia), kommer inte kunna köpa nått väl tillbaka i Sverige när det är så stor skillnad på priserna här, en middag med 4 rätter för 2 personer = 34 yuan här om dagen! Galet

2008-01-06 @ 05:23:55
URL: http://dagbokkina.blogg.se
Postat av: paula

:oD det är apknas det där med hur pengablind man blir! när vi kom till shanghai efter en tid i beijing så tyckte jag att tunneblanan var så dyr som kostade 4 yuan istället för tre! vad kostar den i sthlm lixom?? det är kul att läsa om dej å ditt äventyr!! sitter i gråblaskiga sverige begravd i massa tråkiga vetenskapsteorier... då ere skönt att veta stt spohia sköter det där med skojjiga saker:)

2008-01-08 @ 16:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0